Saar-Hunsrück-Steig - 15. Etappe: Forellenhof Reinhartsmühle - Rhaunen

Lange-Afstands Wandelpad

De etappe biedt veel natuurlijke stilte in het indrukwekkende en ongerepte rivierlandschap van het Hahnenbachtal.

• Type Lange-Afstands Wandelpad
  • Laagste punt 264 m
  • Hoogste punt 399 m

Beschrijving

Vlak na het beginpunt krijgen we de eerste mooie uitzichten te zien op de middeleeuwse Schmidtburg. Vervolgens bereiken we de bezoekersmijn waar vroeger leisteen werd gewonnen. Hier is ook een horecagelegenheid. Aansluitend kan de gereconstrueerde Keltische nederzetting worden bezocht. De weg verloopt soms direct langs het water, soms iets daarvan verwijderd, en volgt de loop van de Hahnenbach. In het laatste deel voert de route over de Wartenberg, met verschillende uitzichtpunten over Rhaunen en de omgeving.

De 15e etappe van de Saar-Hunsrück-klim loopt van Forellenhof Reinhardtsmühle, aan de rand van het dorp Bundenbach, door het Hahnenbachtal naar Rhaunen.

Bij Forellenhof Reinhardtsmühle vinden we een parkeerplaats voor wandelaars en kunnen we direct van daaruit onze tocht beginnen. De Saar-Hunsrück-Steig loopt hier parallel aan de Soonwaldsteig en ook aan de Traumschleife Hahnenbachtal-Tour.

We gaan op weg door het dal van de Hahnenbach, waar we al snel een uitkijkpunt bereiken met een prachtig uitzicht op de kasteelruïne Schmidtburg. We gaan verder naar de Keltische nederzetting Altburg, waar de paden van de Saar-Hunsrück-Klettersteig en de Soonwald-Klettersteig zich weer scheiden. We wandelen een tijdje door het Hahnenbachtal voordat we het Idarbachtal ingaan. We volgen nu de Idarbach naar Rhaunen. Soms een beetje ver weg, soms direct langs de beek. In het laatste deel gaat het over de Wartenberg, die op sommige punten een prachtig uitzicht op Rhaunen en omgeving biedt. De etappebestemming is dus bereikt.

De Saar-Hunsrück-Steig is een natuurpad dat voor 65% over zachte bospaden, graspaden of langs beken en riviertjes leidt. Dit bijzondere kenmerk kan na langere regenperioden tot problemen leiden waardoor delen van het pad moeilijk begaanbaar worden. Daarom wordt stevig schoeisel sterk aanbevolen.

Bezoek de kasteelruïne Schmidtburg, de bezoekersmijn Herrenberg en de Keltische nederzetting Altburg.

De Saar-Hunsrück-Klettersteig is een bijna-natuurlijke route, die voor 65% over zachte bosgrond, graspaden of langs beekjes loopt. Deze bijzondere kwaliteit kan echter ook na langere perioden van regen tot problemen leiden en delen van het pad moeilijk begaanbaar maken. Daarom worden stevige schoenen sterk aanbevolen.

Vanuit het noorden:

A61 afslag Reinböllen -> B50 afslag Kirchberg -> Kirchberg richting Kirn, in Rudolfshaus twee keer rechts afslaan.

Vanuit het oosten/zuiden:

A61 afrit Bad Kreuznach -> B41 afrit Kirn Ost richting Rhaunen -> In Rudolfshaus: aan het eind van het dorp rechtsaf.

Vanuit het westen:

A62 afslag Birkenfeld -> B41 afslag Kirn West richting Rhaunen -> In Rudolfshaus: einde dorp rechtsaf.

Wandelaarsparkeerplaats bij Forellenhof Reinhartsmühle

Parkeerplaats bij de bezoekersmijn Herrenberg

Begin van de etappe: Vanaf het station Kirn verder met lijn 860 naar Rudolfshaus.

Van de etappebestemming Rhaunen terug naar het station van Kirn met lijn 860.

Nadere informatie en het huidige tijdschema op www.rnn.info

Kaart

Höhenprofil

Blijf in contact met het Saarland