THE TRUE SIZE OF AFRICA
“Hier rust in God mijn lieve N*** I Chim Bebe ik stierf in 1912 op 26-jarige leeftijd”. Het grafschrift voor de in de West-Afrikaanse kolonie Togo geboren man op de oude begraafplaats in Saarlouis laat zien hoe dichtbij Afrika is - zelfs in Saarland.
Veranstaltungsdetails
Hoewel we allemaal van oorsprong Afrikanen zijn en de Egyptische cultuur ons vandaag de dag nog steeds kenmerkt, hoewel de graanschuren van het Romeinse Rijk in Noord-Afrika lagen en er in de Middeleeuwen machtige koninkrijken in Afrika bestonden, is het continent Afrika sinds de tijd van Mercator op wereldkaarten kleiner afgebeeld dan in werkelijkheid en wordt de geografische omvang en het wereldwijde historische belang ervan tot op de dag van vandaag onderschat - ondanks de prehistorische rol ervan als wieg van de mensheid. THE TRUE SIZE OF AFRICA verwijst naar dit alles, maar ook naar de immense geografische omvang van de Afrikaanse diaspora als gevolg van de veelal gedwongen verspreiding van Afrikanen over de wereld tijdens de slavenhandel, met verstrekkende gevolgen tot op de dag van vandaag.
Precies 140 jaar geleden, in november 1884, werd in Berlijn de Congoconferentie geopend, die Afrika verdeelde onder de koloniale mogendheden zonder enige Afrikaanse deelname: Reden genoeg om eens met andere ogen te kijken naar dit enorme continent en de mensen die er vandaan komen. THE TRUE SIZE OF AFRICA test benaderingen die tradities, vooroordelen en stereotypen opsporen en nieuwe perspectieven mogelijk maken - door middel van cultuurgeschiedenis en hedendaagse kunst, door voortdurende wisselingen van perspectief en artistieke polyfonie. “We willen een eye-opener zijn, niet alleen een lust voor het oog. We willen ontroeren en inspireren”, zegt Dr. Ralf Beil, algemeen directeur van het werelderfgoed Völklingen en curator van de tentoonstelling.
Terwijl een MUSEUM VAN GEDACHTENIS het verleden en heden van Afrika belicht vanuit het perspectief van koloniaal Europa, gaan Afrikaanse sculpturen en voorwerpen uit privécollecties in het Saarland een dialoog aan met de machines en vliegwielen van de historische blaashal. “De leidende gedachte is een methodische omkering van het perspectief. Hier in de ijzersmelterij van Völklingen ontmoet het industriële modernisme, dat Europa herhaaldelijk heeft verduisterd, een veelzijdig, verhelderend Afrika”, zegt curator Dr. Ralf Beil.
Belangrijke kunstwerken uit de afgelopen decennia ontmoeten geluids- en ruimtelijke installaties die speciaal voor de tentoonstelling zijn gerealiseerd door kunstenaars uit Afrika en de wereldwijde diaspora. Hierdoor ontstaat een dicht netwerk van impulsen en perceptuele mogelijkheden die het mogelijk maken om THE TRUE SIZE OF AFRICA in heden en verleden op een duurzame en gelaagde manier te ervaren. In overeenstemming met de grootte van het thema strekt de tentoonstellingsroute zich dit jaar voor het eerst uit van het pomphuis naar de blazerhal, compressorhal, sinterfabriek en ertshal.
De uitgenodigde kunstenaars zijn Dele Adeyemo (Kaduna, Nigeria / Londen, Engeland / Lagos, Nigeria), John Akomfrah (Accra, Ghana / Londen, Engeland), James Gregory Atkinson (Frankfurt, Duitsland / Seattle, VS), Sammy Baloji (Lubumbashi, DR Congo / Brussel, België), Arébénor Basséne (Dakar, Senegal), Memory Biwa (Windhoek, Namibië), María Magdalena Campos-Pons (Matanzas, Cuba / Nashville, VS), CATPC (Lusanga, DR Congo), Omar Victor Diop (Dakar, Senegal / Parijs, Frankrijk), Sokari Douglas Camp (Buguma, Nigeria / Londen, Engeland), William Kentridge (Johannesburg, Zuid-Afrika), Kongo Astronauts (Kinshasa, DR Congo), Susana Pilar Delahante Matienzo (Havana, Cuba / Enschede, Nederland), Roméo Mivekannin (Bouaké, Ivoorkust / Toulouse, Frankrijk), Zanele Muholi (Kaapstad / Umlazi, Zuid-Afrika), Josèfa Ntjam (Metz, Frankrijk), Kaloki Nyamai (Nairobi, Kenia), Emeka Ogboh (Lagos, Nigeria / Berlijn, Duitsland), Zineb Sedira (Algiers, Algerije / Parijs, Frankrijk / Londen, Engeland), Sandra Seghir (Lomé, Togo / Dakar, Senegal), Yinka Shonibare (Londen, Engeland), The Singh Twins (Richmond, Engeland), Géraldine Tobe (Kinshasa, DR Congo), Kara Walker (New York, VS) en Carrie Mae Weems (Syracuse, VS).
Hirmer Verlag publiceert een rijk geïllustreerde Engelstalige catalogus bij de tentoonstelling, geredigeerd door Ralf Beil, Markus Messling en Christiane Solte-Gresser, met bijdragen van Ralf Beil, Elara Bertho, Souleymane Bachir Diagne, Till Förster, Franck Hofmann, Markus Messling, Nadia Yala Kisukidi en Christiane Solte-Gresser, bronteksten van Teju Cole tot Binyavanga Wainaina en tekst-beeldbijlagen over alle kunstenaars in de tentoonstelling.
In samenwerking met het Käte Hamburger Centrum voor Culturele Praktijken van Herstel (CURE) aan de Saarland Universiteit.