Bikepacking op de VeloRoute SaarLorLux

Fietsen

De SaarLorLux-fietsroute verbindt Saarland à vélo met de aangrenzende regio's Lotharingen, Luxemburg en Rijnland-Palts. We hebben de route aangepast om hem "grindvriendelijk" te maken en er een 3-daagse rugzakroute op verkeersarme routes van gemaakt. Het resultaat is een zeer afwisselende tocht door rivier- en merenlandschappen, waar je kennis kunt maken met mooie steden, dorpen en vriendelijke mensen.

• Type Fietsen
  • Laagste punt 145 m
  • Hoogste punt 373 m

Beschrijving

Vanaf Saarbrücken loopt de route stroomopwaarts langs de Saar tot je na ongeveer 5 kilometer de grens met buurland Frankrijk bereikt en even later het Saarkanaal. Langs het goed onderhouden fietspad passeer je een aantal mooie sluiswachtershuisjes en kun je zwaaien naar de boten die voorbij varen. Verder naar het zuiden doorkruis je het zogenaamde Lotharingse merengebied. De Mittersheimer Weiher en het Etang du Stock zijn zeer geschikt voor een pauze. Daar verlaat je het vlakke fietspad langs het Saarkanaal en fiets je door een licht heuvelachtig landschap met typische Franse dorpjes. Na ongeveer 110 kilometer bereik je het mooie, laatmiddeleeuwse stadje Vic-sur-Seille met zijn kunstmuseum van de beroemde Franse barokschilder George de La Tour.

De route gaat verder door agrarisch terrein met een paar kortere klimmetjes richting de Moezelvallei. Pont-à-Mousson is de eerste grote stad op de route. Steek een brug over om de linkeroever te bereiken, waar het fietspad verder gaat tussen rivierweiden. Het is de moeite waard om even te pauzeren op de kleine Place Duroc met restaurants en cafés in het stadscentrum. Na ongeveer 85 kilometer bereik je de metropool Metz met de prachtige kathedraal Saint-Étienne in het hart van de stad. Het is de moeite waard om hier een tijdje te blijven en door de kleine steegjes van de oude stad te slenteren. Richting het noorden verlaat je later de stad en de Moezelvallei. Dan volgt een steile klim en nog meer hoogtemeters tot je na ongeveer 120 kilometer het stadje Kédange aan de rivier de Canner bereikt.

Vanaf Kedange gaat de route licht bergafwaarts richting de Moezel. Bij Koenigsmacker kom je weer op het vlakke Moezelfietspad, dat je stroomafwaarts volgt. Nadat je twee keer van oever bent veranderd, bereik je het mooie stadje Sierck-les-Bains, waar je jezelf kunt versterken met een café au lait en verse croissants voor de klim naar de hoogten van de Saargau. In Apach voert de route je eerst door een idyllisch Kerbtälchen-dal, gevolgd door een steile klim langs een matig drukke weg naar Manderen. Links, hoog op een heuvel, zie je het prachtig gerestaureerde kasteel Malbrouck. De weg blijft nog iets steiler klimmen. Bij Launstroff gaat de route uiteindelijk over in een goed onderhouden zandpad (deels met grind). In het voorbijgaan kun je je vergapen aan de talrijke beeldhouwwerken van het kunstproject "Steine an der Grenze". Kort voor Silwingen passeer je het hoogste punt van de etappe. Er volgt een mooie, lange afdaling naar het Saardal bij Merzig. Nu fietst u ontspannen over het Saarfietspad, altijd dicht bij de rivier, via Saarlouis (plan een omweg naar de oude stad) en Völklingen (bezoek het werelderfgoed Völklinger Hütte) naar het startpunt in Saarbrücken, waar u de dag gezellig kunt afsluiten op de Sankt Johanner Markt.

Kaart

Höhenprofil

Blijf in contact met het Saarland